
Gigszok harca
A teherautk fejldse ppen olyan megllthatatlan folyamat, mint
a szemlyautk, s a technikai jdonsgokat mindkt kategriban a versenysport
tesztelik. ppen ezrt teheraut-versenyek futamai egyre izgalmasabbak, s az
sszecsapsok sorn egyre kilezettebb a harc. St az ersorrend is vltozik ,
attl fggen, hogy melyik gyr mennyit energit s pnzt ldoz a
fejlesztsekre. Akr a formula-1-ben. Az elszguld vonatokhoz kzel lni
nem okos dolog. A nagy sebessgel halad hatalmas tmeg ugyanis olyan lgrvnyt
kavar, ami knnyen leveszi a lbrl az embert. Egy teheraut-versenyen a plya
szln igen csak hasonl lmny. csak ppen nem a snen s a fmkerekek
csattogsa teszi prbra a dobhrtyjt, hanem a lerk tombolsa turbk spolsa s a kerekek csikorgsa. A huzat egybknt
ittis legalbb akkora mint a szgolb gyorsvonat mellett, csak ppen az arcunkba
repl gumidarabok s a mindenen that dzelfst jelzi, hogy msrl van sz,
viszont a plyn kkemny harc dl a helyezsekrt. A kzdelem hevben egymsnak
csapdnak a 10 tonns versenygpek, ilyenkor aztn replnek a karosszriaelemek.
A hatalmas monstrumoknak ettl persz semmi bajuksem lesz, gy a verseny
jult ervel folyik tovbb. A teheraut-versenyek mr tekintlyes mltal
rendelkeznek, de igazn csak az utbbi tz vben rtek el a jrmvek ennyire
komoly technikai szintet s ezltal npszersget. A sokszor 8-10 tonns
"versenyautk", akkr 20 literes hengerrtartalm motorokkal s jval 1000 ler
feletti teljestmnnyel izgalmasabb s ltvnyosabb versenyt kpesek produklni,
mint a Formula-1. Mivel a teheraut-gyrtk egyre komolyabb
fejlesztsekkel rukkolnak ki, a versenyek folyamn kt kategrit kellett
felltani. A kisebb csoportban (Race Class), amelyben nincs
hengerrtartalom-megkts, a legnagyobb tmeget 6 tonnban maximltk
(ebbl 3,6 tonnnak kell lennie a hts tengely terhelsnek) s az ebben a
kategriban indulk nem hasznlhatnak atuomatikus vltmvet, illetve
trcsafket. A 160 km/rs vgsebessghatr azonban elrs, csakgy, mint a
nagyoknl, vagyis a (Super Race Class)-ban, ahol gyakorlatilag a tmeg (5
tonna), a teljestmny legalbb 1000 ler s a hengerrtartalom (legfeljebb 12
liter) van geghatrozva. Ezzel szabad utat engebtek a tervezknek,
akik ezt klnsen technikai megoldsokkal hlltk meg. A fkrendszer pldul
trcsafkes, m a hihetetlen tmeg s a komoly gyorsuls miatt llandan
htteni kell a trcskat. Egy kis hsts persze a dupla turbtltnek sem
rt, viszont a kocsi slyelosztsa nagyon fontos, hiszen a maximlt vgsebessg
miatt igazbl a kanyarban kell megnyerni a versenyt. Ennek az sszetett
problmnak megoldsa nagyon egyszer. A hts tengely mg, kt kzel
szzliteres vztartlyt ptenek be, amelybl folyamatosan rkezik a viz a
turbkra s a fkekre. Emiatt ltszik mindig gy, mintha fstlne a versenyaut
kereke. A Super Race Classban egybknt a piltk munkahelye alig
klmbzik a raliversenyzktl. Kormnyvlt, llthat fkereloszt s minden
olyan klnleges technikai megolds meghatroz itt, ami rgy igazi versenyautba
kell. Kell is, mert a nagyobbik kategria teherauti lltalban 1200
lersek, gyorsulsuk 0-100 km/rra jval hat msodperc alatt van, nyomatkuk
pedig legalbb 2000 Nm. Mivel ez a versenyg igencsak kintte magt, nem lehet
meglepets, hogy rgebbi ralli- s plyaaut-versenyzket tallunk a kormnyok
mgtt. St, az t-tz vvel ezeltti legnagyobb nv, Steven Parrish
korbban mg sikeres motorversenyz is volt. A 44 ves angol azndan mr nemigen
rg labdba az els helyezsrt, st mr szmra a bodog sem biztos. Pegig is
annak a Mercdes-csapatnak a tagja, amely nhny vvel ezelttig gyakorlatilag
uralta a meznyt. Ma mr viszont tbbnyire a MAN specilis
verseny-teherauti vgeznek az len, br a futamok vgeredmnye elre soha nem
jsolhat meg. Persze ettl izgalmas igazn ez a
versenysorozat.

Truck Trial
A Truck Trial 2005 augusztus 28. s 29.-n volt. n voltam
olyan szerencss, hogy kijutottam.A trilosok ezen a htvgn Ssktra
mentek.
Eredmnyek:
Ha ennl tbb inft akarsz megtudni, akkor problkozz a linkeknl vagy a
galriban
|