TIR.gportal.hu ahol a kamionok laknak!!
TIR.gportal.hu ahol a kamionok laknak!!
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
hirlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
g-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
utolsó frissítés

2007. 03. 10.

 
információk/information

 Digitális tachográf

Néhány országban már alkalmazható, 2007. augusztus 5-étől egységesen kötelező lesz!

Többszöri, és most egy újabb halasztás után – legalábbis ami a kötelező alkalmazást illeti – úgy tűnik, végre rendeződni fog a digitális tachográf bevezetésének sorsa. Mindeddig az EU-n belüli csatározásokon bukott meg egységes bevezetése, maga a technika már évekkel ezelőtt is kiforrottan működött.

Ezért gyakorlati bemutatóval egybekötött konferenciát rendezett a Siemens VDO Automotive AG az európai szaksajtók számára, ahol magazinunk is bepillanthatott az elektronikus tachográfokhoz kapcsolódó, még többé-kevésbé rejtelmes dolgokba.

2005. augusztus 5-étől már néhány országban alkalmazhatók a digitális menetíró készülékek (Németország, Franciaország, Egyesült Királyság), ott, ahol már a kormányok megteremtették a szükséges nyilvántartási és adminisztrációs hátteret is hozzá, ami a kártyák kiadásához nélkülözhetetlen. Ezt követően célszerű elkezdeni az oktatásokat és megszervezésüket.

A Siemens VDO már most megadta az alkalmazáshoz szükséges műszaki hátteret, 2000 márkaszerviz működik jövő hónaptól Európa-szerte, ebből 156 csak Magyarországon. A szervizek száma fokozatosan lefedi egész Európát, amíg számuk el nem éri a tervezett 9500 darabot. A haszongépjármű-gyártók közül elsőként az MAN és a Mercedes-Benz típusaihoz lehet rendelni, egyelőre még opcióban. Jelenleg egyetlen típusa létezik, a DTCO 1381-es. A készülékek egyébként gyártótól függetlenül ugyanazon méretűek (a már megszokott rádióformátum) lesznek, és típustól függetlenül elfogadják ugyanazon kártyákat (gépkocsivezető-, cégkártya, ellenőrző és szervizkártya).

A digitális tachográf segítségével nem kell papírkorongokkal bajlódni a gépkocsivezetőnek, más, egyéb tevékenységgel töltött idővel is egyértelműen el tud számolni (RoLa, daruzás stb.), elegendő csak kiválasztani a kívánt menüt. A gépkocsivezetők elszámolása is precízebbé, jobban nyomon követhetővé válik minden tekintetben. Az adatok kezelése lényegesen leegyszerűsödik és felgyorsul.

Szintén nagyon lényeges különbség a papírkorongos menetírókhoz képest, hogy a digitális változat kijelzőjén már nem használ piktogramokat, hanem feliratokkal, menüpontrendszerben tájékoztatja a gépkocsivezetőt. A memóriában 21 európai nyelv szerepel – köztük a magyar is –, és automatikusan választja ki a gépkocsivezető kártyája alapján, milyen nyelven fog kommunikálni. A piktogramos jelzéseket csak a nyomtatott vagy letöltött formátumon fogja alkalmazni a tachográf, de a kibővült regisztrációs lehetőségek miatt az eddigi 4 helyett immár 15-öt.

Az ellenőrzést és szervizelést az illetékes hatóságok, és a szerviz saját kártyája segítségével tudja elvégezni. A flottatulajdonos céges kártyájával férhet hozzá a letöltendő adatokhoz. Ezzel párhuzamosan minden egyes felhasználói körnek külön-külön oktatócsomagok vannak összeállítva, amelyek elindításakor szintén különböző nyelvek közül lehet választani, és az oktatófilm alatt a magyarázó szöveg az adott nyelven hallható.

A digitális tachográfok csak a mostani korszerű tehergépkocsikba építhetők be, a régebbiekbe nem.

Részben ezért, részben az adminisztrációs háttér megteremtéséig az új gépkocsik egy része még legfeljebb két évig papírkorongos menetíróval áll forgalomba. A szakemberek szerint is legalább 8-10 évre lesz szükség, amíg a korongos menetíróval szerelt gépkocsik végleg kifutnak a forgalomból. A digitális menetíróhoz tartozó adatelemző számítógépes program azonban párhuzamosan tudja kezelni mindkét változat adatait.

A lehetőségek adottak, kíváncsian várjom a fejleményeket a digitális tachográf hazai bevezetésével kapcsolatosan.

 

Forrás camion truck magazin

 

Fel.

 

 

 

Kamionos Szótár

 

  • Spanifer : Rakományt rögzítésére szolgál.
  • Felező : ?
  • Retarder: ?
  • ATP: Az a romlandó áru jele és neve.

Volvo terepesek

Akármerre járunk az országban, mindenhol építkezéseket láthatunk. Egymás után készülnek el a bevásárlóközpontok, lakóparkok, ipartelepek, és az útépítés is új lendületet vett az elmúlt években. Emiatt az építőipari gépek és járművek iránti kereslet is jelentősen megnőtt. Ebből az alkalomból rendezték meg február 25-én az építőipari alkalmazásokról szóló konferen- ciát, amelynek a Volvo Cinkotai úti telepe adott otthont.

 

  

 

A rendezvényen az SSAB svéd acélipari vállalat, a Carnehl német felépítménygyártó, a Volvo építőipari munkagépeket forgalmazó Bilia és természetesen a Volvo Trucks mutatta be termékeit. A négy különböző cég a délutáni tesztvezetés alkalmával meggyőzően demonstrálta, hogy tevékenységeik hogyan is kapcsolódnak egymáshoz. A csömöri homokbányában ugyanis a Bilia által forgalmazott csuklós homlokrakodó és lánctalpas kotró rakodta meg az öt Volvo FM teherautót, amelyek az SSAB Hardox típusú acéljából készült, Carnehl gyártmányú felépítményeket hordozták, illetve félpótkocsikat vontatták.Az érdeklődők egy 6x4-es és két 8x4-es hajtásképletű billenő felépítményes Volvo FM teherautóval, illetve két 4x2-es FM nyergesvontatóból és billenő félpótkocsiból álló szerelvénnyel ismerkedhettek meg testközelből. A svéd acélgyártót, a német felépítménykészítőt és a szintén svéd Biliát keretes írásainkban részletesen is bemutatjuk. A Volvo az FM járműcsaládot a nagysikerű FH új generációjával közösen fejlesztette ki különleges felhasználási célokra.Ide tartozik a bánya- és építőipar is, ahol masszív, megbízható és jó terepjáró képességű járműveknek kell állniuk a sarat. Ráadásul az új járművek az alváz, a hajtásképlet és a fő részegységek széles választékának megfelelő párosításával az adott munkafeladathoz optimálisan állíthatók össze. Az új 9 literes motorok 260-380 lóerős, a 12 literesek pedig 340-420 lóerős teljesítményt kínálnak több lépcsőben, amelyeket takarékosabb és tisztább működés jellemez. Az erőforrásokhoz a 12+2 fokozatú, kézi kapcsolású és a Powertronic automatikus váltón kívül a teljesen új, 12 fokozatú, elektronikus vezérlésű I-shift hajtómű is választható. A hátsó szóló- és ikertengelyek kerékagy-áttétellel is rendelkezésre állnak, lapos alsó kialakításuk pedig nagy szabadmagasságot biztosít. Az FM járműveket 4x2-estől 8x4-esig szinte minden elképzelhető hajtásképlettel gyártják, a nehéz terepen végzett földmunkákhoz különösen előnyösek a 4x4-es és 6x6-os összkerékhajtású modellek. A legtöbb típusváltozatot légrugós felfüggesztéssel is felszerelhetik. A teherautók lassításáról az üzemi fékeket kímélve nagy teljesítményű Volvo motorfék (VEB) és az opcionális retarder gondoskodik, a különböző rendszerek működését pedig elektronika hangolja össze. A kombinációk számát tovább gyarapítja az ötfajta alvázmagasság és hét különböző tengelytáv párosítása. Az FM teherautók több, sebességváltóval hajtott mellékhajtóművel is felszerelhetők, az alváz kialakítását pedig könnyű felépítményezhetőség jellemzi. A konferencia a tesztvezetéssel kiegészítve szemléletesen bemutatta, hogy a Volvo az új, korszerű FM-családdal, a világszínvonalú Carnehl felépítményekkel és a Volvo munkagépekkel az építőipari alkalmazások komplex megoldását nyújtja.

   

Uwe Philip közép-kelet-európai kereskedelmi vezető mutatta be a konferencián a német Carnehl felépítménygyártót. A cég története 40 évvel ezelőtt egy Hannover melletti családi vállalkozásként indult. Az 1980-as évek végén már úgy tűnt, hogy a fejlesztés teljesen megállt az építőipari felépítmények gyártására szakosodott vállalatnál, amikor közös fejlesztésbe kezdtek a svéd SSAB acélgyártóval. A felépítménygyártás teljesen új koncepcióját dolgozták ki, amelynek eredményeként 1996 közepén megindult az új billencs félpótkocsik és felépítmények sorozatgyártása. Az új koncepció lényege, hogy a puttonyt két hajlított acéllemezből alul, középen összehegesztve készítik. Az így kialakított félkörhöz hasonlító keresztmetszet eredményeként könnyű a puttony kiürítése. A felépítmény csak a hátsó csuklópontokon és az első megtámasztásnál érintkezik az alvázzal, egyébként teljes hosszában néhány centiméteres hézag található a puttony és a váz között. Ez a légrés a membránhatást kihasználva egyfajta lengéscsillapító szerepet tölt be.
A puttonyok Hardox 450 és 550 minőségű, öt, illetve hét milliméter vastag lemezekből készülnek. Az anyag nagy szilárdságának köszönhetően nincs szükség merevítő bordákra, így akár 700 kilogrammal is csökkenhet a járművek saját tömege. A Hardox jó tulajdonságainak eredményeként a Carnehl gyártmányait is nagy kopás- és ütésállóság jellemzi, a maradandó alakváltozások pedig a minimálisra csökkentek, vagy csak sokkal később jelentkeznek, mint a korábbi gyengébb minőségű acélból készült felépítmények esetén. A Carnehlnál azonban a fejlesztés továbbra sem állt meg, ugyanis Hannoverben hamarosan már egy újabb koncepciót mutatnak be.

Fel.

Mit nevezünk veszélyes árunak?

Bizonyos anyagok, tárgyak szállítása fokozott kockázattal jár. Ezen anyagok, tárgyak közül az emberek, az állatok életére, egészségére, természeti környezetére és az anyagi javakra az elõállítás, csomagolás, rakodás, szállítás/fuvarozás, raktározás, felhasználás, stb. során ártalmas hatást gyakorló anyagokat veszélyes anyagoknak tekintjük. A kockázat mértéke szerint egyes anyagok bekerülnek a veszélyes áruk szállítását szabályozó nemzetközi és hazai szabályozás anyagai és tárgyai közé, s így ezeket szokás veszélyes áruként nevezni. A veszélyes árukat - amennyiben azok nem esnek egyik mentesség körébe sem - kizárólag az elõírások szerint szabad szállítani, mivel csak így biztosítható, hogy a közlekedésben résztvevõ illetve harmadik személy ne legyen kitéve semmiféle veszélynek.

    A veszélyes áruk a következõ tipikus tulajdonságokkal rendelkezhetnek:

  • Tûz- és robbanásveszély

    az életet és az anyagi javakat közvetlenül veszélyezteti; ahol éghetõ anyag van, ott a tûzveszély mindig fennáll.

  • Egészségkárosító (mérgezõ, maró) hatás

    az emberi szervezetbe

    belégzés,

    lenyelés,

    test felszínnel való érintkezés

    útján kerülhet az anyag, s így okozhat

    mérgezést,

    marást,

    irritációt,

    allergiás reakciót

    bódító hatást.

    Az ártalmak rendszerint nem egyesével, hanem együttesen jelentkeznek, s szélsõséges esetben halált is okozhatnak. A több egyidejûleg jelentkezõ ártalom között különbséget kell tenni: megkülönböztetünk fõ és járulékos veszélyt.

  • Környezetszennyezõ hatás

    A veszélyes anyagok a szabadba jutva nemcsak közvetlen közelükben szennyezhetik a környezetet, hanem pl. a felszín alatti vizek szennyezõdésével a szabaddá válás helyétõl nagyobb távolságokban is elszennyezhetik az emberi környezetet, károsíthatják az ember egészségét és környezetét.

    A veszélyes anyagok környezetszennyezõ hatásukat

    a levegõvel keveredve, vagy

    a vízzel keveredve, illetve

    a talajba jutva

    fejthetik ki.

    onestop_montage (18K)

    A veszélyes áru szállítását az alábbi letölthetõ táblázatban szereplõ fontosabb hazai jogszabályok teszik kötelezõv

    Megjegyzés: Az IMDG-Kódexben és az ICAO TI-ben (valamint az ENSZ Mintaszabályzatban) a 2 osztályon belül a következõ három alosztályba soroljuk az árukat:

    - 2.1 alosztály: gyúlékony gázok;

    - 2.2 alosztály: nem gyúlékony, nem éghetõ gázok;

    - 2.3 alosztály: mérgezõ gázok.

    1 osztály Robbanóanyagok és -tárgyak
    2 osztály Gázok
    3 osztály Gyúlékony folyékony anyagok
    4.1 osztály Gyúlékony szilárd anyagok, önreaktív anyagok és szilárd, érzéketlenített robbanóanyagok
    4.2 osztály Öngyulladásra hajlamos anyagok
    4.3 osztály Vízzel érintkezve gyúlékony gázokat fejlesztõ anyagok
    5.1 osztály Gyújtó hatású (oxidáló) anyagok
    5.2 osztály Szerves peroxidok
    6.1 osztály Mérgezõ anyagok
    6.2 osztály Fertõzõ anyagok
    7 osztály Radioaktív anyagok
    8 osztály Maró anyagok
    9 osztály Különféle veszélyes anyagok és tárgyak

     

    Fel.

     RÁBA és MAN

    A Rába katonai teherautóiról korábban többször beszámoltunk, a hadsereg kötelékébe kerülő H14-es típust is megismertettük már. Pár héttel ezelőtt a sajtó képviselőit vendégül látták a gyárban, ahol érdekes háttéradatokkal gazdagodhattunk, no és persze az autók összeszerelését is meg lehetett szemlélni.

    A hajdani győri gyáróriás egyik telephelyén folyik az összeszerelés, amely a helyi futballstadiontól nem messze található. A bejutás után a hajdani virágzásnak csak a nyomaira bukkan a látogató. A lámpaoszlopokról és az ablakkeretekről kezd leperegni a festék, néhány csarnok üresen kong. A célállomás könnyen felfedezhető, előtte katonás rendben sorakoznak a Rába katonai teherautók, a sofőrök előttük csapatba verődve beszélgetnek.
    Lehet, hogy közülük kerültek ki azok a pilóták, akik nyáron két prototípusba is beletekertek autónként 5-5 ezer kilométert. A hosszabb távú tesztet a hadsereg csapatpróbának hívja, ugyanis két alakulat kapta meg a gépeket, melyeket a rájuk váró körülmények között nyúztak. A kéttengelyes kocsik kiállták a megpróbáltatásokat, s bár a tesztelők találtak néhány kifogásolható dolgot, azonban a gyártás beindulásáig ezeket korrigálta a gyár.
    A gyártósor eleje a matt zöldre fényezett, csupasz alvázzal kezdődik. Tőle balra -"szalag" mellett - a házon belülről érkező futóművek "öltöznek" fel. Megkapják a CTIS elnevezésű kerékfújtató rendszert, ami hasonlatos a Hummerekben használttal, majd terepgumik kerülnek rájuk, ezt takarja nagyjából az öltözés. Az alátámasztott alvázra ezek után egyre több elem kerül, a sűrített levegővel működő fékrendszer működtetéséhez szükséges, helyben készülő csőkígyó, elektromos vezetékek, s a futóművek rögzítését követően már saját lábon gördül egyik állomásról a másikra a H14-es. Bekerül az MAN-től érkező motor, majd a sebességváltó és a Steyr által készített állandó négykerékhajtási rendszer.
    A lassan teherautó formát öltő önjáró vázak mellett az Ausztriából érkező MAN fülkék elektromos kábelezése folyik. A H14 hűtője és mindenféle kiegészítő berendezése egy erős keretben kapott helyet, ez az egység pedig a fülke és raktér között található. Az első látásra kész gépkocsin akad még munka. A szalagot elhagyva a szomszédos csarnokrészbe veszi az irányt, ahol futóműállítás, raktér feltétel, pontos bemérések következnek, vegyítve egy próbaúttal. Miután ezeket letudta a hadiautó, a helyszínen kialakított vizsgaállomáson levizsgázik. Ez nem elég a seregbe kerüléshez, az illetékes katonák megnézik minden porcikáját a gépeknek, és ha megfeleltek, akkor átveszik az autókat. A teherautókon a folyamat közben található egy átlátszó dosszié, amit sűrűn forgatnak,  mert minden egyes elvégzett művelet után kézjegyével igazolja a dolgozó, hogy azt a bizonyos műveletet megcsinálta. Ez az ISO minőségbiztosítási rendszernek és a NATO szabványoknak is része.  A katonai autók gyártása nem csak a Rábának jó üzlet, hanem az országnak is, ugyanis a magyar termék aránya a kocsikban 67 százalékos. A Rába mellett hetvenkét hazai kis és középvállalkozás dolgozik be a H14 készítésébe.

      

    Fel.

       Volvo harmadik generáció

    Nyolc évvel ezelőtt mutatkozott de a Volvo FH sorozata, ami három éve újitott fel a svéd gyár. A most bemutatkozó harmadik generáción körülbelül azóta dolgoznak. A komoly szellemi és anyagi befektetés látszik az eredményen: az FH és az FM sorozat igen nagyot lépett előre. Az új FM ésFH sorozat fejlesztése során a külömdöző területeken dolgozó mérnökök összesen 2 millió munkaórát  töltöttek az íróasztal mellett. A gyakorlati tesztek is hasonlóan nagyszabásúak: a biztonsági fejlesztések pródáirán példái több mint 50 teherautót vetettek alá töréstesztnek, sőt néhány személyautóis "áldozatul esett". Az új FM és FH kívülről  gyakorlatilag teljesen azonos, mindkét modell megkapta az új orrkiképzést. Ez még a teljesen kívülállóknak is könyen megkegkülömböztethető a korábbi modellektől. Persze pvetően nem ez volt a cél. A figyelemfelkeltő design ugyanis korábbi változatoknál  jóval kissebb jégellenállású (jelentősen csökkentve ezzel az üzemanyag veszteséget), s egy esetleges baleset során nem csak a sofőr, hanem a másik fél számára is nagyobb biztonságot nyújt. A rengeteg apró ötletes megoldás felsorolásához os nincs helyem, hiszen a nem látható műszaki elemek is jelentősen megváltoztak, és ezek az előrelépések talán még fontosabbak a látható újdonságoknál is. Mindenekelőtt említést kell tenni az immáron Euró-3-as környezetelmi normákkal is teljesítő két új erőforrástól. A kisebbik kilemcliteres lökettérfogatú. Az FM modellt három teljesítmányváltozatan kínálja a gyár (260,300,340 LE) az elődnél jóval takarékosabb és 80 kilogrammal könyebb aggregátort. A nagyobbik (12 literes) változat természetesen az FH-ban veljesít mejd szolgálatot  460, literes 500 lóerős kivitelden. A kissebb saját tömeg, a kedvezőbb fogyasztás és a hatákonyabb környezetvédelem mellett ezeknek az erőforrások az elődöknél kökülbelül 20%-al hosszabb a szervizintervallumuk is. Ez azt jelenti, hogy a használat módától függően 80-100 ezer kilométert is megtehetnek szervízlátogatás nélkül. Külön fejezetet érdemel a teljesen új fejlesztésű autómatizált váltómű. Az I-shift elnevezésű rendszer 70 kilógrammal könnyebb és 15 centiméterrel rövdebb a hagyományos kézi kapcsolású váltóműnél. Előnye azonban nem csupán ebben rejlik. A vezetőülésmellett elhelyezett kar rendkívül egyszerüen használható, az üres, a tolatás, a teljes autómata üzemmód és a kézi vál között lehet csupán választani. A szerkezet nagyon gyorsan pcsol a fokozatok között, fékezés közden automatikusan szakapcsol, de szükség esetén a kar oldalán található gombokkal a vezető is könydén válthat a fokozatok között. Az aktuális fokozatáfól a műszerfal hatalmasképernyője tájékoztat, ahol egyébbként elképesztő menyiségű információt is meglehet jeleníteni, sőt az új generéció internettel is össkapcsolhat helymeghatárzó berendeése akár e-mail fogadására is képes. A választ az infravörös kapcsolatú kapcsolalt billentyűzettel lehet megírni. Persze csak álló helyzetden, hiszen a Volvónál nem csak az aktív (akár ESP is választhó), hanem a passzív bisztonság is ontos fejlasztési szempont.       

                                                          

                                         FH típus                                                                                           FM típus

                                                              

    Fel. 

      Teherautók,Kamionok

    Néhány teherautót meghatározott célokra terveznek, ilyen például a szemetes kocsi vagy a tűzoltóautó. A legtöbb teherautóval azonban árut szállítanak.Erre a feladatra kiválóan alkalmasak ezek a járművek, mert a felrakodó helytől a lerakodóhelyig elszállítanak bármit. Még a vonaton, hajón és repülőn továbbított áruhoz is szükség van teherautókra, mert ezek a járművek juttatják el a végső célhoz az árut.

    Ugyanaz a vontató különböző pótkocsit ültethet a "nyergébe". A légterelő ami általában kamionok tetején található csökkenti a nyergesvontató légellenállását, így kevesebb üzemanyagot fogyaszt. A kamion egy vontatóból és egy nyerges pótkocsiból épülfel ezt az együttest szerelvénynek nevezzük. A nyergesvontató fülkéjében egy vagy két sofőr utazik. Amikor hosszabb utakra mennek,  előírt pihenőket kell tartaniuk, a pihenőidők betartását, a tachograf méri.

    Paraméterek:

    • A szerelvény magassága: 4 méter
    • A szerelvény szélessége: 2.49m
    • A szerelvény hossza: 16.5m
    • A fülke hossza: 2.21m
    • A pótkocsi hossza:13.6m

    Hátrányok és Előnyök

    Hátrányok:A teherautók sokkal veszélyesebbek az egészségre, mint a személyautók. Bár alternatív üzemanyagok használatával tisztábbakká tehetők, nagy helyet foglalnak el az utakon, zajszennyezést okoznak, és károsítják az utakat, ezeket a sérüléseket nyomvályúnak hívják. A közúti forgalomnak körülbelül a 10%-át teszik ki. Egy teljesen megrakott kamion annyira rongálja az útfelületet, mint 40000 személyautó. Környezetvédelmi szempontból a vasúti és légiszállítás sok tekintetben előnyösebb, mint a közúti.

    Előnyök: A vasúti teherszállítás drágább, és nehezebb a nagyobb tárgyak le- és felrakodása, és amerre nincs kiépítve a sínrendszer arra nem is tudnak szállítani a cégek. A gyártók ezért még mindig inkább a fuvarozókra vagy a sajást teherautóparkjukra bizzák a szállítást. Világszerte konténerszállító félpótkocsik segítik a könnyebb átrakodást, mert azok könnyen átemelhetők hajókra és a vasútra. A kamionok szennyezik a levegőt ez tény, de nem annyira, mint a légiszállítás, melynek tonnára vetített értéke 5-10 szerese a kamionok légszennyezési értékének, ám nincs mit tenni, mert a sebességnek ára van. Az emúlt 10 év alatt euró(jelenlegi eurós norma) 4-es változás ment végbe a teherautókban.

    Fel.

    Mercedes Actros speciális járművei

     

    A kamionok közül ők kapják a legkevesebb figyelmet, pedig ott vannak körülöttünk minden nap. Ők a nagy súlyok bajnokai, akik hatalmas pótkocsikat húznak, vagy betont szállítanak.A Mercedes az egyik legnagyobb név a haszonjárművek között, nem csupán a választékából adódóan, hanem azért is, mert egy sor amerikai márka tartozik a "szárnya" alá. A stuttgarti cég modellkínálata igen széles, amibe egyaránt beletartoznak az építőiparban használt autók és az említett nagy terhek hordozói is. Az utóbbi kategóriák járművei az Actros családot erősítik.
    A járművek a szokásos teljes testreszabhatóság jegyében terveződtek. Kétféle hosszúságú alváz kombinálható három vagy négy tengellyel 8X4 illetve 6X4 ezek azt jelentik, hogy a 8X4 a 8 kerékből csak 4-et hajt heg a motor, ez a módszer látható a képen is, az elő két tengely kormányzott a és nem meghajtott a hátsó két tengely pedig meghajtott, a 6X4 gondolom magétól értetődik, a teherbírás 33 és 41 tonna között alakulhat. Az Actros SLT egyik célterülete a betonkeverő alapautó és más, nehéz terheket cipelő alkalmazás. A következő fő csapásirány a túlméretes szerelvényeket vontató autók. Ezek azok a járművek, amelyek csigalassúsággal haladnak az éj leple alatt, villogó jelzőfényekkel és kísérő autókkal. Mindkét műfajhoz igen nagy erő és elsőosztályú hajtáslánc szükséges.
    A nyomatékhegyről az OM 502 LA típusú nyolchengeres gondoskodik. A dupla turbós, 16 ezer köbcentis két kivitelben kérhető, a "gyengébb" 537 lóerős, az erősebb 610 lovas. Közös bennük, hogy mindkettő nyomatéka 2400 Nm, ami 1080-as fordulaton jelentkezik. Rendelhető az SLT egy vagy két kormányzott tengellyel, az utóbbival nem akkora gond a hosszú szerelvénnyel való kanyarodás. A vontatható tömeg az "egekbe is szökhet", a pótkocsi 250 tonnás is lehet! Ezt megmozdítani, haladni vele és megállítani nem egyszerű dolog. Ehhez kell a mindenféle szabályzóval, komoly elektronikus háttérrel rendelkező hajtás, amiben extra hűtést kapott a váltó és a fontosabb elemek.
    A négy ponton felfüggesztett és rezgéscsillapított fülkéből három verzió is kérhető, a legnagyobb hálófülkével van ellátva, melyben az ágy 80 centi széles és 202 cm hosszú. A külsejében csekély mértékben átalakult fülke érthető módon nagy teljesítményű légkondicionálót kapott. A könnyen átlátható műszerfallal szerelt kabin a rakodó helyek számában felveszi a versenyt a személyautókkal. A kormány is hasonló, bár mérete eltér a személykocsikétól, a rajta lévő gombok azonban hasonlóan működnek. Onnan lehet irányítani a légkondicionálót, a rádiót és barangolni lehet a nagyméretű kijelző menüjében.

    www.tir.gportal.hu 

    Fel.

      Ünnepnapok

    A Cseh ünnepnapok

     

      Január 1. Független Cseh Állam Megújulásának Napja - Újév
      Változó Húsvét Hétfő
      Május 1. A Munka Ünnepe
      Május 8. Nemzeti Ünnep - A Felszabadulás Napja (1945)
      Július 5. Nemzeti Ünnep - Cyrill és Metod Napja- a Szláv Kereszténység Ünnepe
      Július 6. Nemzeti Ünnep - Hus János Mártírhalálának Napja(1415)
      Szeptember 28. Nemzeti Ünnep - A Cseh Állam Napja
      Október 28. Nemzeti Ünnep- A Független Csehszlovákia Kikáltásának Napja (1918)
      November 17. Nemzeti Ünnep - Küzdelem a Szadabságért és a Demokráciaért
      December 24. Karácsony Éjjele
      December 25. Karácsony
      December 26. Szt. István Napja

      A Szlovák ünnepnapok 

      Január 1.            Újév és a Szlovák Köztársaság megalakulásának évfordulója
      Január 6.            Vízkereszt
      Április 13.           Nagypéntek
      Áprisl 16.            Húsvét mindkét napja
      Május 1.             A munka ünnepe
      Május  8.            A fasizmus feletti győzelem ünnepe
      Július  5.             Szent Cirill és Szent Metód ünnepe
      Augusztus 29.    A szlovák nemzeti felkelés évfordulója
      Szeptember 1.    Az Alkotmány ünnepe
      Szeptember 15.  Fájdalmas Szűz Mária ünnepe
      November 1.       Mindenszentek ünnepe
      December 24.     Karácsony előestéje
      December 25.     Karácsony

      

    Állami és hivatalos ünnepek a szomszédos országokban 2005. január-december

    Hónap

    Határszakasz és országjelzés

    Román
    RO

    Horvát
    HR

    Szlovák
    SK

    Szlovén
    SL

    Osztrák
    A

    Szerb
    CS

    Ukrán
    UA

    Január

    1,2

    1,6,
    7

    1,6

    1,2

    1,6

    1,2,
    7

    1,2,
    7

    Február

    8

    15

    10,11,
    12

    Március

    1,2,
    9

    Április

    9,11,
    12

    11,12

    9,11,
    12

    11,12,
    27

    11,12

    9,11,
    12,27

    28

    Május

    1

    1,30

    1,8

    1,2,
    30

    1,20,
    30,31

    1,2

    Június

    10,22,
    25

    25

    10

    24

    Július

    5

    Augusztus

    5,15

    29

    15

    15

    Szeptember

    1,5

    Október

    8

    31

    36

    November

    1

    1

    1

    1

    December

    1,25,
    26

    25,26

    24,25,
    26

    25,26

    8,25,
    26

    Az infókért köszönet Zolinak! :)

    http://www.kepfeltoltes.hu/051012/vegyes1_034.jpg
     

Fel.

 
számláló
Indulás: 2004-10-23
 
óra
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
névnap
 
partner oldalak
 
bannerek

Enveco Free Stat 

 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre