Kamionos blokád két nap múlva?
kezdő 2005.05.14. 13:15
Kedden országos demonstrációik?
Kedden várhatóan megkezdik országos demonstrációik előkészítését a közúti fuvarozók. A gazdasági tárca szerint a szakmai érdekképviseletek többsége egyetért azzal, hogy nincs értelme az üzemanyagár jövedéki adójának mérséklésével foglalkozni. Az érintettek azonban ezt cáfolják. Öt pontból álló, komplex, úgynevezett kafetéria programot ígért a fuvarozók versenyhelyzetének javítására a héten Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) politikai államtitkára. A Népszabadság értesülései szerint ezek összeállításáig a szaktárca pénteken levélben kért türelmet az érintettektől, akik viszont a hetente változó kormányzati ígéreteket ma már egyszerűen blöffnek tartják. - Blöffökkel pedig nem érjük be - jelentette ki lapunknak Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára. Dittel szerint a gazdasági tárca szokatlan tárgyalási technikát választott, amikor a sajtóban üzente meg fuvarozóknak, milyen intézkedéseket tartana lehetségesnek az üzemanyagok árába beépített jövedéki adó nettó tízforintos mérséklése helyett, amelyről az érdekképviseletek már hetek óta tárgyaltak. Veres János pénzügyminiszter még kinevezésekor jelentette be: megoldást dolgoznak ki arra, hogyan lehet a nagyfuvarozóknak engedményt adni a dízelolaj árából. Később kiderült: a beharangozott programon akkor már hónapok óta folyt a munka a pénzügyi tárca és Mol között, és a bejelentés idején többé-kevésbé már tudható volt az is, hogy a nagyfuvarozóknak adandó árkedvezmény kivitelezhetetlen. Szanyi Tibor e hét elején úgy nyilatkozott: a legutóbbi megbeszéléseken a fuvarozó szervezetek többsége egyetértett azzal, hogy nincs értelme az üzemanyagár jövedéki adójával foglalkozni, mert van más mozgástér is versenyképességük javítására. Ez lenne az öt fő pontból álló kafetéria program, amelynek keretében megvizsgálnák, hogyan lehet mérsékelni a fuvarozókat érintő technikai jellegű illetékterheket. Miként tudnák érvényesíteni az iparűzési adó után járó nyereségadó-kedvezményt, és megnéznék, a Magyarországon vásárolt üzemanyag után milyen kedvezményt adhatnának a sztrádadíjakból, illetve az ebből származó haszon egy részét hogyan forgathatnák vissza a szakma javára. Emellett, a program ötödik pontjaként szigorítanák a hazai fuvarpiac ellenőrzését. A fuvarozók ugyanakkor egyelőre csupán a politikai államtitkár nyilatkozatából tudják, hogy a kormány milyen új megoldásban gondolkodik az üzemanyagár adótartalmának csökkentése helyett. Mint megtudtuk: keddig várják a gazdasági és a pénzügyi tárcától a helyzetük könnyítésére kidolgozott pontos javaslatokat. Ha azonban nem kapnak értékelhető terveket, megkezdik a már korábban beharangozott demonstrációik előkészítését. Ennek első lépéseként a NiT Hungary mobiltelefonon, szöveges üzenetben kéri majd fel mintegy 4500 tagját, hogy nyilatkozzon a megmozdulásokban való részvételről. A telefaxon visszaérkező válaszok összesítése, a demonstrációk támogatottságának meghatározása után a szakmai szervezet várhatóan május 21-i közgyűlésén határoz a további lépésekről. A lehetőségek között a hazai termelő és forgalmazó helyek bojkottja éppen úgy szerepel, mint megközelíthetőségük korlátozása. Dittel Gábor fontosnak tartotta, hogy demonstrációik során a törvényességet tartsák be. Ennek ellenére úgy vélte: lehetséges, hogy első tiltakozásaikra már a jövő hét végén sor kerül. Fellépésük csupán akkor kerülhető el, ha a kormány valóban értékelhető javaslatokat tesz. Az eddig csak másodkézből ismert elképzelések között azonban akad jó pár - tette hozzá -, ami kétségessé teszi a kidolgozás alatt lévő program komolyságát. Az érdekképviseletek készek az új javaslat tanulmányozására. Mindez azonban távolról sem jelenti azt, hogy lemondtak az üzemanyagok árába beépített jövedéki adó mérsékléséről. Erről a gazdasági és a pénzügyi tárcával folytatott utolsó megbeszélésén csupán a minisztériumok kifejezett kérésére nem tárgyaltak. Követelésükről csak akkor hajlandóan lemondani, ha a jövedéki adó csökkentéssel egyező, vagy számukra annál is kedvezőbb javaslattal állnak elő a tárcák.
|