Nem hagyhatom a ház elött a kamionom?
kezdő 2005.05.11. 20:06
Nem hagyhatom a ház elött a kamionom?
Legfeljebb engedéllyel tárolhatják közterületen kamionjaikat, autóbuszaikat a fuvarozók. A lakótelepek parkolóiban, a kertvárosok utcáiban mégis állandó éjszakai vendégek a termetes járművek. Az előírások szerint bejegyzett telephelyen kellene tárolni.
A kisebb vidéki településeken aligha vezethet a közlekedés ellehetetlenüléséhez, ha a körzeti megbízottnak nem szúrnak szemet a rendszeresen az árokparton felejtett nyerges vontatók vagy traktorok. A nagyobb városokban viszont a parkolóhelyeket szabálytalanul elfoglaló kamionok temérdek munkát adhatnának a közterület-felügyelőknek és a rendőröknek. Teherautót tartani ugyanis hazánkban, a kutyához hasonlóan, csak otthon lehet. A kötelező napi séta után a különféle fuvareszközöket előírás szerint éppen úgy a telephely kerítése mögé kellene állítani, mint ahogy a házi kedvencről is csak a kertkapun belül kerülhet le a póráz és a szájkosár. A tehergépkocsik, turistabuszok és egyéb lassú járművek közterületi tárolását, immár másfél évtizede, kormányrendelet tiltja. Láthatólag kevés eredménnyel. A 3,5 tonnánál nagyobb szállító járműveket a telephelyekre száműző előírások ellenére az autósok a zsúfolt lakótelepi parkolókban, szűk utcákban gyakran kénytelenek kerülgetni a helyenként már szinte a környék megszokott képéhez is hozzá tartozó járműmonstrumokat. A hétvégéket, éjszakákat rendszeresen az utcán töltő kamionok, buszok nagy számára nem magyarázat, hogy közterületen történő tárolásukra az önkormányzatok indokolt esetben engedélyt adhatnak. Ilyen engedélyt ugyanis a hírek szerint a fuvarozók legfeljebb elvétve kérnek, és ha lehet, a - fővárosi önkormányzat ajánlására hivatkozó - szakhatóságoktól még ennél is ritkábban kapnak. Azt, hogy valójában ki foglalja jogosan a parkolókat, legfeljebb a közterület-használati engedélyek alapján lehetne eldönteni. Ezeknek a dokumentumoknak az ellenőrzése azonban egy magányosan várakozó kamion esetében feltehetőleg csak az önkormányzatok irattáraiban való kutakodással lenne lehetséges. Más kérdés, hogy a megfelelő engedélyeket megszerző fuvarozók sem ott és úgy teszik le járművüket, ahogy akarják. A rendőrök ugyanis a KRESZ előírásait megsértve parkoló kamionok üzemben tartóit akkor is megbüntethetik, ha rendelkeznek közterület-használati engedéllyel. Így például elvileg büntetésre számíthatnak azok a fuvarozók, akik egyszerre több felfestett parkolót is elfoglalnak. De hasonló következményei vannak annak is, ha egy tehergépkocsi a parkolást tiltó táblák, burkolati jelek ellenére parkol le, vagy lakó-, pihenőövezetben keres helyet magának. Kivételek természetesen mindig vannak. A tehergépkocsik közterületen tárolásának tilalma nem vonatkozik azokra az egyébként úton lévő járművekre, amelyeket egy-két órára, vagy egy éjszakai kaland erejéig parkoltak le az éppen pihenőidejüket töltő fuvarosok. Igaz, ahogy a hétvégi kamionstop idején veszteglő tehergépkocsikkal szemben, úgy ezekkel a járművekkel szemben is elvárás, hogy lehetőség szerint kijelölt parkolókban álljanak meg. A tehergépkocsik tárolását a fizetős városi parkolókban a parkolási díjak valóságos úri huncutsággá teszik. Érzékelteti ezt, hogy ezek a járművek a fővárosban a személygépkocsikra kivetett parkolási díjak háromszorosát fizetik. Ráadásul elméletileg ezeken a helyeken is csak akkor állhatnak meg, ha elférnek a felfestett parkolókban. Így például ott, ahol a burkolati jelek szerint a gépkocsik csak a járdára merőlegesen parkolhatnak, a kamionoknak a tripla tarifa ellenére esélyük sincs a szabályos parkolásra.
|