Megoldások
kezdő 2005.04.09. 12:00
A Volvo választása az új Euro 4 és Euro 5 károsanyag-kibocsátási szabványok teljesítése tekintetében - a nehézkategóriájú tehergépkocsik nyugat-európai gyártóinak túlnyomó többségéhez hasonlóan - az SCR technológiára esett.
Az Európában 2006-ban (Euro 4), illetve 2009-ben (Euro 5) bevezetésre kerülő új emissziós követelmények az égési folyamatok és az égéstermékek utókezelése tekintetében új műszaki megoldásokat igényelnek a dízelmotorokban. A Volvo a károsanyag-kibocsátást mérséklő technikák fejlesztése terén az abszolút élvonalhoz tartozik. Az Euro 4 és az Euro 5 követelményeire kifejlesztett megoldásunk a még hatékonyabb égésfolyamattal működő, a kipufogógázok utókezelésére AdBlue adalékanyagot és SCR-technológiát (Selective Catalytic Reduction) alkalmazó dízelmotorokban rejlik.
A Volvo SCR-technológiájának előnyei
-
Az SCR biztos jövővel rendelkezik, így biztonságos befektetést is jelent, mivel e technológia az Euro 5, sőt az azon túli előírások kielégítésére is alkalmas.
-
Az SCR Európa-szerte alkalmazható, és az egyéb megoldásoknál jóval kevésbé érzékeny a gyenge üzemanyag-minőségre.
-
Az SCR rendszer csupán minimális karbantartást igényel, és a jármű teljes élettartamára tervezték.
-
Az SCR technológia nincs hatással az alkalmazó járművek szerviz- és olajcsere-intervallumaira.
-
Az SCR technológia magas teljesítményeknél is alkalmazható. Nem igényli például a motor kenő- vagy hűtőrendszerének átalakítását, ami más technológiák esetében szükséges lehet.
-
Az SCR a leginkább üzemanyag-takarékos megoldás az Euro 4 és Euro 5 követelményeinek kielégítésére rendelkezésre álló technikák között.
A scania megoldása az EURO 4 és 5-re
A Scania EGR (Exhaust Gas Recirculation - kipufogógáz visszavezetés) és Scania SCR (Selective Catalytic Reduction - szelektív katalitikus redukciós) módszerekkel ad választ a kérdésre.
Scania EGR: tankolj simán gázolajat! Ez teszi egyszerűvé a Scania EGR rendszert a gépkocsivezetőnek és az üzemeltetőnek. Meg, persze, kíméli a pénztárcát.
A scania EGR - fő előnyök
- Kimagasló gazdaságosság
- Bárhol üzemeltethető, közönséges gázolajjal
- Nincs adalék, nincs külön tartály
- Mindenféle körülmények között csökkenti az emissziót
- Bevált technika
Kényelmesebb már nem is lehetne - megtankolunk közönséges gázolajjal, és mehetünk is! Az üzemköltség nem változott az Euro 3-hoz képest, és ugyanígy megmaradt a Scaniára jellemző vezethetőség és kimagasló gazdaságosság. Adalékra nincs szükség, sem a kipufogógáz utánkezelésére. Nincs külön tartály, ami helyet foglalna, és növelné a súlyt. Az EGR egy kipróbált technika, világszerte járművek százezreiben alkalmazzák. A piacon elsőként megjelent 420 lóerős, kis fogyasztású, Euro 4-es Scania motor 2004. szeptemberétől kapható lesz. Segítségével külön ráfordítás nélkül tudják teljesíteni az európai üzemeltetők az elkövetkező emissziós követelményeket. Az idei év folyamán a Scania kihozza Euro 4-es motorjainak teljes választékát, teherautók és buszok részére, majd 2006. elején bevezeti a még tisztább működésű Euro 5-ös motorjait. A motorfejlesztés egyensúlyozás a fogyasztás és az emisszió között. A Scania mérnökeinek sikerült éveken keresztül megtartani, sőt csökkenteni motorjaik fogyasztását, miközben sorra teljesítették az Euro 1, Euro 2, Euro 3 majd Euro 4 szintet. A Scania EGR révén kis fogyasztással és kényelmetlenség nélkül lesz teljesíthető az Euro 5 is. Átdolgozott blokkjával és új befecskendező rendszerével ez a motorcsalád bőven megelőzi a törvényes határidőt. Scania EGR - egyszerű, kényelmes, hatékony. A Scania EGR - amelyet valamennyi soros motoron alkalmaznak - minden körülmények között gazdaságos megoldás. Ráadásul kényelmes: megtankolunk közönséges gázolajjal, és már mehetünk is, nem kell külön tartályba adalékot tölteni. A rendkívül csekély fogyasztás mindig is jellemző volt a Scaniára. A Scania új Euro 4-es motorja ugyanolyan gazdaságos, mint az Euro 3-as volt, és megmaradt a jó vezethetőség is. Az üzemköltség az SCR rendszeréhez hasonló, beleszámítva az adalék költségét is. A Scania EGR és egyes motorok turbocompound feltöltése révén adalék és koromszűrő nélkülsikerül teljesíteni a környezetvédelmi követelményeket. Az EGR-rendszer mindenféle körülmények között csökkenti az emissziót, a városi araszolgatástól a távolsági fuvarozásig. Adalék nélkül tartja a határértékeket. Túlsúlya kevesebb 25 kilónál, tehát jóval kisebb, mint az adalékkal teli tartályé. Az EGR jól ismert és beváltmódszer, amelyeket személyautókon régóta, nagyteherautókon körülbelül tíz éve alkalmaznak. Észak-Amerikában évente körülbelül 300 ezer teherautót adnak el, ilyennel felszerelve. Nincs szükség különleges üzemanyagra, csak a bárhol kapható közönséges gázolajat kell tankolni. Két saját fejlesztése révén a Scania leszorította mind a szilárd részecskék (PM), mind a nitrogénoxidok (NOx) kibocsátását. A Scania HPI nagynyomású befecskendezés mérsékli a koromképződést az égés során, a Scania EGR kipufogógáz-visszavezetés pedig azáltal csökkenti az NOx mennyiségét, hogy lehűtött égésgázt juttat a beszívott levegőbe, amitől lejjebb megy az égési csúcshőmérséklet. Az olajcsere-intervallumok azonosak a Scania Euro 3-as és Euro 4-es motorjain. Nincs szükség kiegészítő karbantartásra.
Scania EGR (Exhaust Gas Recirculation - kipufogógáz visszavezetés)
EGR-rendszerével a gyökerénél ragadja meg a problémát a Scania - az égéstérben. Adalékra nincs szükség. Azért választotta e megoldást a Scania, hogy Euro 4-es, soros motorjait bárhol kapható, közönséges gázolajjal lehessen üzemeltetni, ne kelljen adalékanyag beszerzésével törődni. A motorokon a Scania saját elektronikus felügyeletét és nagynyomású befecskendezését alkalmazzák. Néhány motoron van turbocompound feltöltés is. A Scania EGR kimagasló üzemgazdaságossággal kombinálja a tiszta működést. A kipufogógáz egy részét lehűtik, és visszajuttatják a motorba. Ez csökkenti az égés hőmérsékletét, aminek hatására kevesebb nitrogénoxid keletkezik. A koromképződést a nagynyomású befecskendezés mérsékli.
Beírások:
Recirculated. - Visszavezetett, lehűtött kipufogógáz
Engine - Motor
Intake air - Beszívott levegő
Exhaust gas - Kipufogógáz
A legerősebb V8-as motorok hőegyensúlyának biztosítása érdekében a Scania SCR (szelektív katalitikus redukció) alkalmazásával tartják be az Euro 4-et. Ezek a járművek ott használhatók, ahol kiépült az AdBlue adalék ellátó hálózata, illetve kellő mennyiséget kell magukkal vinniük. Az SCR egy utánkezelési módszer, amely az Urea (Az közismertebb nevén AdBlue) alapú adalékkal csökkenti az emissziót. Az AdBlue adalékot a kipufogóba fecskendezik be, hogy fennmaradjon a vegyi reakció a hangtompítóba integrált katalizátorban. Célja az NOx emisszió csökkentése. Mire a Scania SCR 2006. elején megjelenik, Nyugat-Európában jobban kiépül az AdBlue ellátó infrastruktúra. Az SCR-rendszer autópálya-sebességnél, nagy motorteljesítménynél és járműterhelésnél hatásos. Csekély fogyasztási előny ellensúlyozza az AdBlue költségét. A Scania SCR (Selective Catalytic Reduction) általános üzemköltsége, beleszámítva az AdBlue árát, hasonló az Euro 3-as Scania járművekéhez.
A Mercedes-Benz megoldása az EURO 4 és 5-re
A Mercedes-Benz is ugyan az a tktikát követi mint a többi cég ők is a BlueTec folyadékkal próbálkoznak és az SCR technológiával. Ezek alapját a továbbfejlesztett, megnövelt csúcsnyomású, üzemanyag-takarékos motort képezik. Ez a nyomás gondoskodik a arról, hogy az üzemanyag még hatékonyabban elégjen, és így kevesebb káros részecske keletkezzen. A katalizátorban még egyszer csökken a megadott részecskék száma, és a nitrogén-oxidok az AdBlue adalékanyag segítségével ártalmatlan nitrogénné és vízzé alakulnak át. De ne felejtsük el, hogy ezek a tech nológiák csak az emissziós követelményeket tartják be, de a hajtóanyag még mindig a gázolaj.
Az Iveco megoldása az EURO 4 és 5-re
Az Iveco cég is mint versenytársai az AdBlue-t alkalmazza az Euro 4 és 5-ös normák előteremtésére. Ennek az elvnek a működését már ecseteltem a többi cég esetében ezért gondolom ezt a részét mindenki érti. Viszont az Iveco márkakereskedésekből már lehet rendelni Euro 5-ös motorral szerelt voltatót mert megkezdték a sorozatgyártást. Arról még nem szóltam, hogy Euro 4-es motorokhoz épített adalékoló rendszerben az üzemanyag-fogyasztáshoz képest az elégetett üzemanyag menyiség 4-5% kell katalizátorda juttatni, és mindegy és mindegy 6% az Euro 5 esetében. Ez azt jelenti, hogy például Euro 4 esetében 1,5 liter adalékanyagot kell elfogyasztani 100 kilométerenként, így egy 60 literes tankkal közel 3500 kilométer tehető meg.
|