Peugeot Boxer
kezdő 2006.05.05. 11:17
Megújulás előtt áll a legnagyobb PSA-Fiat haszonjármű-család, ami 12 év után igazán ré is fér.
A képeken a Peugeot Boxer következő generációja látható, de természetesen lesz Citroën és a Fiat jelvényes változat is. Az új modellcsalád tervezésekor láthatóan a szokásosnál szabadabb teret engedtek a formatervezők ötleteinek: az eddigi dögunalmas dobozforma, és a régebbi változatoknál megszokott sematikus vonások helyett fura, Suzuki SX4 fazonú, felfelé kunkorodó lámpákkal és gömbölyded domborulatokkal találkozunk az új modell orrán, bár hátrébb már a vezetőfülkén is jóval visszafogottabb vonalvezetésű az új típus. Ez persze így van jól: az orr-részt valószínűleg többször is módosítani kell majd a járműcsalád életciklusa során, a többi részletnek azonban minimum tíz évig helyt kell állnia. Belül az aktuális divatnak megfelelően személyautó-szerű vonásokkal találkozhatunk: a rövid váltóbot a műszerfalból emelkedik ki, a kormánykerék csaknem függőleges, és persze megvan benne a légzsák helye, egyedül a ronda, de könnyen tisztítható és strapabíró anyagok árulkodnak arról, hogy ez nem családi jármű hanem munkaeszköz.
Úgy tudjuk, a típuscsalád műszakilag is megújul. Egyelőre két motorváltozatról tudunk, mind a kettő 2,2 literes négyhengeres PSA dízelmotor. Az egyszerűbbik, amely a teherszállító változatokban lesz elérhető, változó geometriájú turbófeltöltővel és közös nyomócsöves befecskendező rendszerrel készül, 156 lóerős lesz, és 400 Nm csúcsnyomaték leadására képes, míg a személyszállító kivitel számára egy duplaturbós változatot fejlesztettek a franciák. Ez úgy 170 lóerős, de a legnagyobb nyomatéka szintén 400 NM körül alakul. A motort alacsony fordulatszámon egy kis tehetetlenségű, kis nyomás előállítására alkalmas turbófeltöltő tartja életben, míg nagyobb fordulaton egy nagyobb turbó szolgáltat megfelelő nyomást a csúcsteljesítmény eléréséhez.
Az új Peugeot Boxer, és testvérmodelljei, a Fiat Ducato és a Citroën Jumper elődeikhez hasonlóan az olaszországi Val di Sangróban készülnek, ahol eddig több mint hárommillió furgont és kisteherautót állítottak elő. A típuscsaládból ez lesz a harmadik generáció: az elsőt 1981 és 1993 között gyártották, a második pedig 1994 óta van piacon.
Fiat Ducato, a Peugeot Boxer és a Citroën Jumper harmadik generációjáról rántották le a leplet, szigorúan betartva a 12 éves modellciklust.
Az X250 kódjelű típuscsalád csupán a neveit örökölte a sikeres elődöktől, a konstrukció az utolsó csavarig új, és ezt az új formatervvel igyekeztek is hangsúlyozni a tervezők. Nyoma sincs az előző generáció sematikus vonásainak. A fura, púpos-lépcsőzetes frontkiképzés a Peugeot 106-ost és a Citroën C1-est, a felfelé kunkorodó fényszórók a Fiat Sedici-Suzuki SX4 párost juttathatják az eszünkbe. Az autó elejét persze könnyű lesz lecserélni, ha változik a divat, de az egy generációval korábbi Ford Transitokat idéző, szilvamag-forma oldalablakok, és a vaskos sárvédőívek alighanem újabb 12 évig köztünk maradnak.
Hátul a kategóriában megszokott módon sok minden lehet: fém oldalfalú doboz, tágas kisbusz-utastér, plató, vagy egyszerű létraalváz, amelyre a megrendelő azt építtet, amit csak akar. A zárt teherszállító változatot háromféle tengelytávval, négyféle hosszban és háromféle tetőmagassággal árulják, így a raktér mérete hét lépcsőben, 3 és 17 köbméter közt változhat. Alvázból négyféle tengelytávú létezik, ötféle hosszban. A megengedett össztömeg háromtól négy tonnáig terjedhet, a rakomány maximális súlya pedig 1000 és 2000 kilogramm között változhat kiviteltől függően. A hivatalos sajtóközleményből egyelőre nem derül ki, hogy a motorválaszték milyen hengerűrtartalmú dízelekből áll, de azt elárulták, hogy mindegyik négyhengeres, 16 szelepes, és megfelel az Euro4 károsanyag-kibocsátási szabvány feltételeinek. A leggyengébb motor 100, a legerősebb 156 lóerős, legnagyobb forgatónyomatékuk pedig 250 és 400 Nm közé esik. A korábbiaknál állítólag sokkal takarékosabb turbódízel motorokhoz öt- vagy hatsebességes váltó választható.
Az X250 állítólag hatalmas fejlődést hoz a biztonság és a kényelem terén. Tény, hogy a szériafelszereltség része az ABS és az elektronikus fékerő-elosztó, és az új teherautókat már négy tárcsafék lassítja, sőt, kipörgés-gátlóval és menetstabilizáló elektronikával is meg lehet rendelni a PSA-Fiat hármas ikreket. Ezen kívül vezetőoldali légzsák is jár minden változathoz, és utasoldali, illetve oldal- és függönylégzsákkal is elérhető. A Ducato-Boxer-Jumper hármas emellett szinte az összes, olcsóbb személyautóktól megszokott extrával felszerelhető: van hozzá klímaberendezés, Bluetooth kihangosító, mp3-lejátszós hi-fi, és egy csomó más hasznos, vagy csak kényelmes kiegészítő. Sajnos a lényeg, a vezetőfülke ergonómiája és zajszintje nemigen adható vissza számokban, így ezen a téren kénytelenek vagyunk a gyártók ígérgetéseivel beérni: szerintük az új haszonjármű-család egy személyautó komfortját nyújtja, csendes, és hosszú távon sem fárasztó.
A Fiat és a PSA egyelőre csak egy kis ízelítőt adott az új típuscsalád nyújtotta lehetőségekből, de még az idén Európa-szerte bemutatkoznak az új Ducato, Boxer és Jumper típusok, így a részletesebb adatokra és a személyes tapasztalatokra sem kell túl sokat várnunk.
Forrás totalcar.hu
|