Az Európai Unió schengeni határ-ellenőrzési kódexére (amelyről a tagországok bel- és igazságügy-minisztereit magába foglaló tanács ülésén döntöttek), Magyarország nemmel szavazott. A tervezett változtatások miatt ugyanis jelentősen megnehezedne a határon túli magyarok beutazása. Juhász Gábor, a Belügyminisztérium politikai államtitkára szerint gazdasági vasfüggönyt emelnének a határ két oldalán élő magyarság közé. A hazai vállalkozások közben gazdálkodásuk javulását várják a szabad határforgalomtól. A nyitás 2007 októberében következhet be, de Magyarország már idén teljesítheti a schengeni követelményeket
A schengeni tagság után az osztrák-magyar és a szlovák-magyar határon megszűnik az ellenőrzés, az így szükségtelenné váló épületek hasznosítására többféle lehetőség is kínálkozik. A vám- és pénzügyőrség már tárgyal az érintett közutak kezelőjével, az önkormányzatokkal és a gazdasági kamarákkal a létesítmények sorsáról. Szóba jöhet a bérbeadás, a vagyonkezelői jog átadása vagy akár az értékesítés is, de ha nem mutatkozik érdeklődés, akkor le is bonthatják azokat - tájékoztatta a Napi Gazdaságot a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP).
A forgalmasabb határátkelőhelyek azonban valószínűleg megmozgatják majd a befektetők fantáziáját, a vámszervek szerint ezért az ilyen területeken érdeklődőkben várhatóan nem lesz hiány. A vállalkozások például kereskedelmi és vendéglátóegységeket alakíthatnak ki. Magyarország már az év végén teljesíti a schengeni egyezményben vállalt kötelezettségek jó részét, és ha az EU mindent rendben talál, akkor jövő tavasszal kezdődhet a próbaüzem.
SIS II-től függ
Így ha minden jól megy, 2007 októberében teljes jogú tagok lehetünk. A tényleges csatlakozás az Európai Unió által kiépítendő SIS II. számítógépes rendszer üzembe helyezésének időpontjától függ, a jelenlegi rendszer képtelen a tíz új tagország miatt megnövekedett igényeket kielégíteni. Ez a rendszer szolgál majd arra, hogy a határokon kiszűrjék azokat, akik nemkívánatosak vagy körözöttek az unió területén.
A határátkelők többségét még az uniós csatlakozás előtt korszerűsítették, és alkalmassá tették a megváltozott feladatok ellátására is, befedték a vizsgálati helyeket, korszerű kezelőfülkéket alakítottak ki, valamint az uniós állampolgárok fogadására külön sávokat hoztak létre. Mindössze tíz olyan közúti határátkelőhely van (Lónya, Barabás, Létavértes, Bácsalmás, Tiszasziget, Hercegszántó, Udvar, Berzence és Letenye), amelynél a rekonstrukció még nem kezdődött el.
Nyári építkezések
A műszaki tervek már elkészültek, a kivitelezésre kiírt pályázatokon április elején hirdetnek döntést, így már nyáron megkezdődhetnek az építkezések, az év végére át is adhatják az uniós normáknak is megfelelő átkelőket. Egyedül a letenyei új autópálya-határátkelőhely nem készül el az idén, befejezése a Mura-híd építésével összhangban, 2007 közepére várható. A szükséges intézmények, eljárások és infrastruktúra kialakítását az Európai Unió Schengen Alapja finanszírozza. A teljes költség 200 millió euró, amelynek 80 százalékát az unió adja, de az üzemeltetést Magyarországnak kell majd állnia.
A vám- és pénzügyőrségnek harmincmillió euró jut, a többit a Belügyminisztérium költheti el. Az átkelőhelyek átalakítása mellett gőzerővel zajlik új gépkocsik, kézi műszerek (sugárzásmérő, hőkamera, éjjellátó készülék, GPS helyzetmeghatározó) és más, a vámvizsgálata és biztonsági ellenőrzéshez szükséges legmodernebb felszerelések beszerzése, valamint az informatikai rendszer kiépítése.
forrás az index.hu