A DAF XF105-ös tervezői a jármű kifejlesztésekor a tartósságra, megbízhatóságra, az üzemeltetési költségek alacsonyan tartására, az Euro 4-5 károsanyag-kibocsátási előírások betartása melletti minél nagyobb szállítási teljesítményre és hatékonyságra, valamint a minden gépkocsivezetői igényt kielégítő kényelemre és munkakörnyezetre helyezték a hangsúlyt. Az XF105-ös külseje megújult, melynek köszönhetően markánsan elkülöníthető az XF95 Euro 3-tól, ugyanakkor megőrzi annak fő jellegzetességeit („revolúció helyett evolúció”). A DAF saját tervezőközpontja a sikeres XF95-ös meghatározó stílusjegyeit megtartva izgalmas, egyéni külsőt adott az új modellnek. Az új Super Space Cab tető, a teljesen újratervezett felső hűtőrács és a megújult dizájnú elülső acéllökhárítóval szerves egységet képező alsó hűtőrács masszív, mégis barátságos benyomást kelt. Ennek fontos stíluselemei a Lexan üveggel ellátott, extraként kérhető Xenon fényszórók, a lökhárító macskaszemes kombi-lámpái és a Super Space Cab tető különleges, beépített lámpái.
Mérföldkő a fülkék belső kialakítása terén Már az XF95-ös fülkéjének belső kialakítása és helykihasználása is új minőségi kategóriát jelentett. Az XF105-össel a DAF ismét bebizonyítja, hogy élen jár az ergonómia, a belső dizájn, a felhasznált színösszeállítások és anyagok, a helykihasználás, felületkialakítás és általános minőség tekintetében. Az új ajtópanelektől kezdve az elegáns anyagokon, még tágasabb tároló-rekeszeken és új műszerfalon át a hálófülkéig a DAF csúcsmodellje minden részletében tökéletes. Ha a gépkocsivezető beül az – extraként kérhető – légzsákkal ellátott volán mögé, rögtön nyilvánvalóvá válik, mekkora szerepet játszott a jármű tervezésekor az ergonómia, a kényelem és a biztonság. Az új kormánykeréken olyan új funkciók szabályozhatók, mint az automatikus sebességtartás, a lejtőn történő sebességszabályozás és a mobiltelefon, míg az egyéb fontos dolgok – mint az AS-Tronic automatikus sebességváltó funkciói – a kormányoszlopon elhelyezett, jól elérhető karokkal állíthatók be. A kézifék fogantyúja a műszerfalba lett beépítve, így könnyebb elérni, ugyanakkor a padlón sem foglal többé helyet. Az XF105-ös repülőgépekéhez hasonló kialakítású műszerfalán levő három DIN-csatlakozó nagyméretű navigációs berendezések, telematikai berendezések és audioeszközök beszerelését teszik lehetővé. Mind a négy, elektromos működtetésű visszapillantó tükör, és a szintén elektromos működtetésű ablakemelő szabályozói az ajtóba épített külön panelen kaptak helyet.
Lapos padló Az XF105-ös a lehető legjobb munkakörülményeket és kényelmet nyújtja – az otthonosság érzetét kelti a gépkocsivezető igazi otthonától távol is. Az ízléses, elegáns anyagok és színek, a belső világítás átgondolt elhelyezése – ideértve a borostyánszín éjszakai világítást – megnyugtató környezetet teremtenek, mely a hatékony munkavégzést segíti elő. A motor-kiemelkedés mindössze 15 centiméteres, így a padló majdnem lapos. Ez megkönnyíti a közlekedést a fülkén belül, és kényelmesebb belmagasságot biztosít mind a Space Cab (1,75 m), mind a Super Space Cab (2,10 m) változatnál. AS-Tronic automata sebességváltó használata esetén a fülke padlója teljesen belakható, míg a kézi működtetésű sebességváltónál a váltókar lehajtható, így nem akadályozza a közlekedést a fülkében. Az alacsonyabb motor-kiemelkedésnek köszönhetően nagyobb lett a tárolásra alkalmas hely is. Választani lehet ágy alatt rögzített tárolóhely, vagy szintén az ágy alatt elhelyezett egy vagy két nagy fiók között. Az egyik ilyen fiók alkalmas egy 45 literes hűtőszekrény elhelyezésére, melyben még nagy üvegek is elférnek állítva. Ezen kívül a vezetőülés közelében, jól elérhető helyen egy pohártartó is rendelkezésre áll. A két nagy ágyat magában foglaló, megújult hálófülke jól tükrözi, mennyire odafigyel a DAF a gépkocsivezető igényeire. Az alsó ágy 210 cm hosszú és 81 cm széles, egyrészes matraca 15 cm vastag. Az elegáns, ergonomikus kialakítású létrán elérhető felső ágy méretei is impozánsak: 205 × 70 × 10 cm.
A PACCAR MX motor Az XF105-öst az új, 12,9 liter hengerűrtartalmú PACCAR MX motor hajtja, melyet a DAF Trucks Eindhovenben fejlesztett ki és kezdett gyártani. Kezdetben a motor 300 kW-os (410 LE), 340 kW-os (460 LE) és 375 kW-os (510 LE) teljesítményváltozatokban lesz kapható. Ezekhez a teljesítményekhez a következő maximális forgatónyomatékok tartoznak: 2000, 2300 illetőleg 2500 Nm, széles, 1000-től 1500-ig terjedő fordulatszám-tartományban. Később várható az 560 lóerős (410 kW) változat bevezetése. A hathengeres soros motor alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett nyújt kiemelkedő teljesítményt és rugalmas felhasználhatóságot. Kifejlesztésekor fontos szempont volt a megbízhatóság és tartósság is, a motor élettartamát gyárilag 1,6 millió kilométerben határozták meg. A PACCAR MX motor bevált csúcstechnológiát, számos műszaki újítást és a lehető legnagyobb fokú funkcionális integrációt egyesíti magában, továbbá olyan modern alapanyagokat, mint a sajtolt grafitvas (Compact Graphite Iron, CGI). A hengerblokk és a hengerfej tervezésénél például csöveket építettek be, hogy a motor külső része ragyogó tiszta legyen, és minél kevesebb motoralkatrészre legyen szükség. Még a SMART nagynyomású üzemanyag-befecskendezési rendszer is teljesen be lett építve a hengerblokkba. A műszaki újításokra jó példa a légkondicionáló és a generátor „Poly-V” lapos ékszíjmeghajtása, a kompozit műanyag szelepfedél integrált motortér-szellőztetéssel, a vezérműház a motor hátsó részén, az acél dugattyúk, a kormányszervo-szivattyúval kombinált üzemanyagpumpa és az alumínium lendkerékház. Az új Jacobs dekompressziós fék megkétszerezi a motorfék teljesítményét, különösen az 1000-1500-as üzemi fordulatszám-tartományban. Az Euro 4 és Euro 5 károsanyag-kibocsátási határértékek teljesítése érdekében a DAF XF105-ös DeNOx katalizátorral lett ellátva.
Új alvázkonstrukció A légtartályok és egyéb alkatrészek az alvázon belülre kerültek, helyet biztosítva egy nagyobb üzemanyagtartály számára. Ennek, és az SCR DeNOx berendezés és az 50 vagy 75 literes AdBlue adalékanyag-tartály kompakt kialakításának köszönhetően a legnagyobb beszerelhető üzemanyagtartály űrtartalma eléri az 1500 litert, amely az Európában engedélyezett legnagyobb űrtartalom. Csakúgy, mint az XF95, az XF105 is elektronikus vezérlésű tárcsafékekkel van ellátva, az ABS, az ASR, a járműstabilitás-kontrolláló berendezés és a fékrásegítés pedig további biztonságot nyújt a gépkocsivezetőnek.
Továbbra is kapható az Euro 3-as XF95 Mivel az Euro 4 és Euro 5 motorok jelentősen drágábbak, és a vásárlásukat is elsősorban az igénybe vehető támogatások és a németországi Mauthoz hasonló útadó-beszedési rendszerek ösztönzik, várható, hogy azokban az országokban, ahol még nem, vagy alig támogatják az Euro 4 és 5 járművek használatát, az üzemeltetők alighanem továbbra is az Euro 3-as járműveket részesítik előnyben, amíg csak tehetik. Ezért a DAF Trucks továbbra is gyártja az Euro 3-as szabványnak megfelelő XF95-ösöket mindaddig, míg van rá kereslet az Európai Unióban és azon kívüli országokban is, melyeket nem érint az Euro 4/5-re vonatkozó törvényi szabályozás.
|