Volvo FH 16 610
kezdő 2006.03.01. 16:23
A teherautós nagykategória világviszonylatban második helyét őrző Volvo-csoport - amelynek vezető márkája maga a Volvo - évente 70 ezer körüli vasat állít elő. Csúcsmodelljüket, az FH 16-ot jó ideig nem hozták Euro 3-as szintre, hanem megpihentek egy kis erőgyűjtésre.
Aztán annál nagyobbat villantott, bemutatta új, 610 lóerős motorját, amelyből szinte csak a furat és löket mérete a régi, különben teljesen friss és szupermodern az egyrészes hengerfejű, felülfekvő vezértengelyes (hajtás homlokfogaskerekekkel a főtengely kuplung felőli, „nyugodt” végéről), négyszelepes, külön bütyöksorról vezérelt VEB-motorfékes, elektronikus felügyeletű, szivattyú-fúvókás befecskendezésű konstrukció. 610 lóerő, 2740 newtonméter nyomaték – egek, mi ez, teherautó vagy lokomotív?
Specialista
Haszonjárműről lévén szó, nem a tulajdonos vagy a sofőr teljesítménymániáját kell kielégíteni, hanem nyereséget illik termelni. Egy ennyire potens gép nyilván nem olcsó, s nem is a legkisebb fogyasztású, tehát csakis meghatározott feladatkörben bizonyulhat gazdaságosnak. Az FH 16 610 akkor érvényesül igazán, ha extrém nehéz munkát bíznak rá. Számára semmiség a közúti forgalomban maximálisan megengedett 40 tonnás szerelvénytömeg, mind a motor, mind a jármű sokkal többet bír. Ez egyrészt azzal az előnnyel jár, hogy részleges terheléssel működik, ami jótékonyan meghosszabbítja az amúgy is kimagasló élettartamot, másrészt 40 tonnával – vagy speciáltranszport esetén annál többel – is könnyedén tarthatjuk hegyen-völgyön a csúcssebességhez közeli tempót, nagy lesz a „kereskedelmi sebesség”. E megállapításokat teljes mértékben igazolta a hegyvidék híján az M3-as autópálya dombos szakaszát is felölelő próbaút. Csak ritkán kellett hozzányúlni a Volvo jellegzetes, Y-sémájú váltókarjához, amely a 2x2x3, azaz 12 fokozatot kapcsolja, rendszerint a legfelső gangban viszi a szerelvényt a sebességrögzítőre kapcsolt vontató (robotváltó nem rendelhető e motorhoz, mert még nem készült el a brutális nyomatékot elviselő kivitel). Komolyabb kaptatókon is elég egy fél fokozatot visszakapcsolni, 80-nal húzunk felfelé, jelentős különbséggel hagyva magunk mögött a kisebb teljesítménydotációjú kamionokat. Amikor pedig városi szakasz következik, zűrös forgalmi viszonyokkal, a bőséges húzóerőnek köszönhető fürge elindulás, élénk gyorsítás és általános mozgékonyság könnyíti meg dolgunkat. Mögöttünk aztán senki sem panaszkodik, hogy forgalmi akadályt képezünk!
 |
 | Igényes garzon
Tesztjárművünk Globetrotter („világvándor”) XL fülkéje inkább vezetés, mintsem pihenés közben szerzi a piros pontokat. Nagyon jó ugyanis a vezetőhely, ergonómiája és kényelme elsőrangú, akárcsak a kidolgozás minősége vagy a felszerelés bőkezűsége. A hangulat szinte olyan barátságos és meghitt, mint egy személyautóban, a motort épp csak halljuk, szélzúgást és gumihangot még annyira sem. Itt tevékenykedve átérezheti a pilóta, hogy az egyik legrangosabb járművel rója a kilométereket. A kormány középállásnál is direkt, kanyarban a fülke billegése mérsékelt, de bizonyos irányváltási helyzetekben érzéssel és határozottan kell megfogni a járművet, amelyre sok tonna tehetetlensége hat. Ha letelik a vezetés ideje, talán kissé tágasabb életteret kívánnánk magunknak. Kívülről és belülről nyíló rakodóhelyekben nincs ugyan hiány, és nem panaszkodhatunk a fekhely méreteire vagy kárpitozására sem, de a középen felmagasodó motorház és a fülke általános jellege miatt korlátozott a mozgási lehetőség. Hiába, hogy felállva nyújtózhatunk ki, más járművek „lakószobájával” nem mérkőzhet a Volvo fülkéje. Még egy megjegyzés az árra vonatkozólag. Nagy haszonjárművek esetében ez mindig egyéni tárgyalás eredménye, amely sok műszaki és üzleti tényezőtől függ. Általában szoktunk kapni egy irányadó adatot, de a Volvo elzárkózott a közlésétől, mondván, félreértésre adhat okot. Komoly érdeklődők úgyis megtudják idejében!
|
Összlökettérfogat: 16 100 cm3 Hengerek/szelepek száma: 6/24 Max. teljesítmény: 449 kW (610 LE) 1600-1700/min Max. forgatónyomaték: 2741 Nm 950-1500/min Hosszúság/szélesség/magasság: 5885/2460/3918 mm Tengelytáv: 3700 mm Fordulókör (járműszerelvény): 11,5 m Saját tömeg: 7578 kg Nyeregterhelés: 11 500 kg Csúcssebesség: 90 km/h Fogyasztás: 189 g/kWh Tesztfogyasztás: 31,8 l/100 km A tesztút hossza: 286 km A modell alapára: egyéni árképzés A tesztelt kivitel ára: egyéni árképzés A tesztkocsi szállítója: Volvo Hungária Kft., H 1172 Budapest, Cinkotai út 34. Telefon: 06-1-253-0880. | |
High-tech pótkocsi
A járműszerelvény második, de korántsem másodrendű tagja, a Schmitz félpótkocsi műszaki fejlettség dolgában felveszi a versenyt a vontatóval. Tűzihorganyzott, szegecselt alvázára tízéves garanciát adnak, FLEXOS alumínium felépítménye kis súlyú, a gépes kocsit teljes magasságú homlokfal védi. Rolóponyvája egyben előretolható, ami meggyorsítja a targoncás vagy darus rakodást. Méreteit szabványos raklapok vagy Gitterbox dróthálós ládák fogadásának megfelelően tervezték, a belmagasság 2580 milliméter. A Cargobull MRH légrugózás 1030 és 1200 milliméter nyeregmagasság között teszi lehetővé a jármű használatát. A nagy, 430 milliméter átmérőjű féktárcsákat elektronikus blokkolásgátlós légfékrendszer fogja satuba. Ez nem csupán a lehető legrövidebb fékutat biztosítja, hanem az RSP baleset-megelőző funkció jóvoltából stabilizáló hatású is. Arról van szó, hogy a vámzáras ponyva alatt esetleg elmozduló, a súlyponthelyzetet előnytelenül megváltoztató rakományt nemcsak megigazítani, hanem még csak szemrevételezni sem tudja a pilóta. Ha például elcsúszott a platón egy nehéz gép, végig így kell vele menni. Az RSP ilyenkor észleli a kerekek megváltozott terhelését, s annak megfelelően egyedileg szabályozza a fékerőt. Egyébként a személyautókéhoz hasonló menetstabilizáló szerepet játszik. Mivel természetesen a vontatóról sem hiányzik a biztonságot szolgáló elektronikus arzenál, elmondhatjuk, hogy korántsem félelmetes, sőt kimondottan megnyugtató érzés volt az óriási „jávorszarvassal” vontatott „szánkó” vezetése. Hogy csakugyan szeretnék-e magamnak ilyet, az végső soron az ártól függene, ami azonban titokban maradt előttem…
forrás autómotor magazin
|