
Gigászok harca
A teherautók fejlődése éppen olyan megállíthatatlan folyamat, mint
a személyautóké, s a technikai újdonságokat mindkét kategóriában a versenysport
tesztelik. Éppen ezért teherautó-versenyek futamai egyre izgalmasabbak, s az
összecsapások során egyre kiélezettebb a harc. Sőt az erősorrend is változik ,
attól függően, hogy melyik gyár mennyit energiát és pénzt áldoz a
fejlesztásekre. Akár a formula-1-ben. Az elszáguldó vonatokhoz közel álni
nem okos dolog. A nagy sebességel haladó hatalmas tömeg ugyanis olyan légörvényt
kavar, ami könnyen leveszi a lábáról az embert. Egy teherautó-versenyen a pálya
szélén igen csak hasonló élmény. csak éppen nem a sínen és a fémkerekek
csattogása teszi próbára a dobhártyáját, hanem a lóerők tombolása turbók sípolása és a kerekek csikorgása. A huzat egyébként
ittis legalább akkora mint a szágolbó gyorsvonat mellett, csak éppen az arcunkba
repülő gumidarabok és a mindenen átható dízelfüst jelzi, hogy másról van szó,
viszont a pályán kőkemény harc dúl a helyezésekért. A küzdelem hevében egymásnak
csapódnak a 10 tonnás versenygépek, ilyenkor aztán repülnek a karosszériaelemek.
A hatalmas monstrumoknak ettől persz semmi bajuksem lesz, így a verseny
újult erővel folyik tovább. A teherautó-versenyek már tekintélyes múltal
rendelkeznek, de igazán csak az utóbbi tíz évben értek el a járművek ennyire
komoly technikai szintet és ezáltal népszerűséget. A sokszor 8-10 tonnás
"versenyautók", akkár 20 literes hengerűrtartalmú motorokkal és jóval 1000 lóerő
feletti teljesítménnyel izgalmasabb és látványosabb versenyt képesek produkálni,
mint a Formula-1. Mivel a teherautó-gyártók egyre komolyabb
fejlesztésekkel rukkolnak ki, a versenyek folyamán két kategóriát kellett
felálítani. A kisebb csoportban (Race Class), amelyben nincs
hengerűrtartalom-megkötés, a legnagyobb tömeget 6 tonnában maximálték
(ebből 3,6 tonnának kell lennie a hátsó tengely terhelésének) és az ebben a
kategóriában indulók nem használhatnak atuomatikus váltóművet, illetve
tárcsaféket. A 160 km/órás végsebességhatár azonban előírés, csakúgy, mint a
nagyoknál, vagyis a (Super Race Class)-ban, ahol gyakorlatilag a tömeg (5
tonna), a teljesítmény legalább 1000 lóerő és a hengerűrtartalom (legfeljebb 12
liter) van geghatérozva. Ezzel szabad utat engebtek a tervezőknek,
akik ezt különösen technikai megoldásokkal hálálták meg. A fékrendszer például
tárcsafékes, ám a hihetetlen tömeg és a komoly gyorsulás miatt állandóan
hűtteni kell a tárcsákat. Egy kis hűsítés persze a dupla turbótöltőnek sem
árt, viszont a kocsi súlyelosztása nagyon fontos, hiszen a maximált végsebesség
miatt igazából a kanyarban kell megnyerni a versenyt. Ennek az összetett
problémának megoldása nagyon egyszerű. A hátsó tengely mögé, két közel
százliteres víztartályt építenek be, amelyből folyamatosan érkezik a viz a
turbókra és a fékekre. Emiatt látszik mindig úgy, mintha füstölne a versenyautó
kereke. A Super Race Classban egyébként a pilóták munkahelye alig
külömbözik a raliversenyzőkétől. Kormányváltó, állítható fékerőelosztó és minden
olyan különleges technikai megoldás meghatározó itt, ami rgy igazi versenyautóba
kell. Kell is, mert a nagyobbik kategória teherautói álltalában 1200
lóerősek, gyorsulásuk 0-100 km/órára jóval hat másodperc alatt van, nyomatékuk
pedig legalább 2000 Nm. Mivel ez a versenyág igencsak kinőtte magát, nem lehet
meglepetés, hogy régebbi ralli- és pályaautó-versenyzőket találunk a kormányok
mögött. Sőt, az öt-tíz évvel ezelőtti legnagyobb név, Steven Parrish
korábban még sikeres motorversenyző is volt. A 44 éves angol azndan már nemigen
rúg labdába az első helyezésért, sőt már számára a bodogó sem biztos. Pegig ő is
annak a Mercédes-csapatnak a tagja, amely néhány évvel ezelőttig gyakorlatilag
uralta a mezőnyt. Ma már viszont többnyire a MAN speciális
verseny-teherautói végeznek az élen, bár a futamok végeredménye előre soha nem
jósolható meg. Persze ettől izgalmas igazán ez a
versenysorozat.

Truck Trial
A Truck Trial 2005 augusztus 28. és 29.-én volt. Én voltam
olyan szerencsés, hogy kijutottam.A triálosok ezen a hétvégén Sóskútra
mentek.
Eredmények:
Ha ennél több infót akarsz megtudni, akkor probálkozz a linkeknél vagy a
galériában
|